Anxietatea
Anxietatea

Anxietatea

Articol redactat de către Laura Roman în cadrul Revistei Keep Focus

„You can’t force raging water to be calm. You have to leave it alone and let it return to its natural flow. Emotions are the same way”

Thibaut

Ce este anxietatea?

Anxietatea este una dintre cele mai întâlnite afecțiuni psihologice, care se caracterizează printr-o stare de agitație interioară însoțită de tremur, dureri difuze în piept, ritm cardiac accelerat sau respirație rapidă. Aceste simptome se datorează stării de stres, care apare în timpul derulării episoadelor anxioase în urma cărora corpul secretă cantități mari de adrenalină, cunoscută ca și hormonul de stres. Organismul este alertat că se află în fața unei situații periculoase, iar acesta acționează ca atare.

Tulburarea de anxietate apare doar atunci când starea de neliniște se simte în mod regulat și în fața unor pericole imaginare. Anxietatea, ca însușire, constă în a te îngrijora cu privire la evenimentele viitoare, pe când tulburările de anxietate au la bază o frică incontrolabilă, făcând parte dintr-un grup de tulburări mintale care cuprind depresie, psihoză și ipohondrie.

Anxietatea poate include și alte tulburări precum comportamentul obsesiv-compulsiv, stres post-traumatic sau atacuri de panică stresante și sporadice. Unii oameni susțin că au stări de neliniște încă din copilărie, alții s-au confruntat cu anxietatea în urma unei perioade mai grele din viața lor încărcată cu stres sau brusc în urma unei situații limită în care au fost puși. Diagnosticul de anxietate se pune în urma unei evaluări psihoterapeutice!

De ce apare?

Anxietatea este des asociată cu consumul de droguri sau de alcool în exces, dar există și mulți alți factori,mai des întâlniți, cum ar fi:

Genetica

Studiile făcute pe gemeni au arătat că tulburările de anxietate sunt parțial genetice și că există între 30% și 40% influență genetică când vine vorba de anxietate. Totuși primele episoade sunt cauzate de factori externi.

Mediul înconjurător

De cele mai multe ori anxietatea apare atunci când suntem nevoiți să acceptăm o situație în care nu dorim să fim timp îndelungat, o schimbare în rutina zilnică, stresul de la muncă sau dintr-o relație personală sau lipsa unei stabilității financiare.

Din ce în ce mai mulți elevi și studenți se confrunta cu anxietatea față de teste care se caracterizează prin teama de a eșua la anumite examene. Aceștia își asociază notele cu valoarea personală simțind o constantă presiune a timpului sau o senzație de pierdere a controlului. Anxietatea față de teste are legătură cu frica de apreciere negativă din partea părinților sau a celor din jur.

Factori medicali

Atât efectele secundare ale unor medicamente cât și alte boli care au legătură cu întreruperea respirației (astmul) și nu numai, fiind vorba de stări de deficiențe ( nivel scăzut de vitamine), tulburări metabolice sau boli gastrointestinale.

Cum trecem mai rapid peste episoadele de anxietate?

Instead of worrying about what you cannot control, shift your energy to what you can create.

Roy T. Bennett

Anxietatea apare în cele mai nepotrivite momente, iar pentru a trece rapid peste stările pe care aceasta le provoacă poți încerca:

–        să îți reglezi respirația cu ajutorul unor exerciții în timp ce închizi ochii și alungi gandurile negative care îți creează aceste stări. Poți să numeri în gând până la 4 în timp ce inspiri, apoi să expiri lent pe gură tot în interval de 4 secunde, repetând procesul de 3 ori. În tot acest timp poți să pleci cu gândul cât mai departe de probleme și să te bucuri de un soare arzător pe o insulă pustie.

–        aromaterapia. Fie că este vorba de bețișoare parfumate, lumânări sau uleiuri esențiale, mirosul plăcut dat de acestea poate duce la scăderea hormonului stresului din organism. Uleiurile esențiale de lavandă sau mentă folosite ca înlocuitor pentru parfum sau masate pe anumite puncte ale corpului reduc semnificativ nivelul de stres.

–        să asculți muzică. Un playlist liniștitor pus în drum spre școală sau serviciu poate să-ți îmbunătățească semnificativ starea de spirit. Totodată muzica potrivită creează o atmosferă liniștitoare oriunde te-ai afla.

Printre soluții pe termen lung care nu numai că vor diminua stările de anxietate, dar vor aduce și un stil de viață sănătos în viața oricărei persoane se numără:

–        practicarea unui sport. Atât mersul la sală și exercițiile fizice făcute acasă cât și dansul sau yoga aduc organismului un aport de endorfine necesar pentru crearea stării de bine. Este indicată o activitate fizică de minimum 30 de minute în fiecare zi.

–        o alimentație sănătoasă. Fructele și legumele proaspete nu trebuie să lipsească de la nicio masă, iar alimentele procesate cat și consumul de cafea, alcool sau fumatul ar trebui să fie eliminate. Oamenii care suferă de anxietate țin să aibă o dietă bogată în alimente sănătoase pentru a obține un confort psihic.

–        hobby-urile creative. Arta în orice formă a ei aduce bucurie și o stare de liniște mai ales atunci când este creată de tine. Așa că un hobby ca olăritul, pictatul sau chiar crearea unor piese techno îți pot ține mintea ocupată alungând stările de îngrijorare și panică.

Virtual Therapy

Pentru că suntem nedespărțiți de telefoanele noastre mobile și pentru că trebuie să învățăm să le folosim nu doar ca să navigăm pe rețelele de socializare o să vă propun și câteva aplicații care ajută în reducerea nivelului de anxietate:

Daily check-in  poți să-ți măsori zilnic nivelul de anxietate de la 0 la 10 și poți să adaugi note în care să relatezi cum te simți.

Daily Feats  această aplicație îți va măsura nivelul anxietății cu ajutorul unui set de întrebări și îți va propune activități productive.

Motivation – Daily quotes   zilnic vei primi citate inspiraționale în funcție de problemele cu care te confrunti. Afirmațiile pozitive sunt unele dintre cele mai puternice instrumente pentru o stare de spirit bună.

Fiecare persoană are propriul ei mod de a gestiona stările de anxietate, iar pentru a găsi o activitate care să le reducă semnificativ s-ar putea să încerci multe până să o găsești pe cea câștigătoare. Cel mai important lucru este să nu renunți și să nu aștepți să treacă de la sine pentru ca sunt mari șanse să se agraveze. Anxietatea duce adesea la depresie dacă nu este tratată din timp, iar în cele mai rele cazuri se poate ajunge și în situația în care persoana se rănește singură. De aceea mai multe asociații au pus la dispoziție linii de asistență telefonică pentru prevenirea sinuciderii:

TelVerde de suport psihologic și sprijin social:- 0800 0700 30.

TelVerde Antidepresie: 0800 0800 20.

Apasă AICI pentru a citi articolul nostru despre depresie

Ne puteți găsi, de asemenea, pe Instagram și Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Privacy Preference Center