Cum se scrie în publicitate
Cum se scrie în publicitate

Cum se scrie în publicitate

This is custom heading element

This is custom heading element

Cartea „Cum se scrie în publicitate” reprezintă un dialog între marii veterani ai publicității și intervievatorul Denis Higgins. Subtitlul acesteia este: „William Bernbach, Leo Burnett, George Gribbin, David Ogilvy, Rosser Reeves în dialog cu Denis Higgins”. Cartea, în limba engleză „The Art of Writing Advertising”, a fost publicată inițial în anul 1965 de autorul Denis Higgins. Prima ediție tradusă în limba româna a fost publicată în 2013 de editura Humanitas, de traducătorii Iulia Serafim și Florin Dumitrescu și are 141 de pagini. Cartea aparține domeniului de marketing, comunicare, media și teoria socială, iar aceasta face parte din colecția „Spații publice”. Despre autorul cărții se cunoaște doar faptul că a fost senior editor în revista Adeversiting Age.

This is custom heading element

Ni se prezintă 5 mari interviuri cu grandioșii veterani ai publicității din secolul XX: William Bernbach, Leo Burnett, George Gribbin, David Ogilvy și Roser Reeves. Aceste nume sună extravagant și pompos pentru orice junior aflat în dezvoltare în mediul publicității. Și dacă se mai găsesc dintre cei care nu cunosc aceste legende ale reclamelor calitative, campaniilor inventive, unice și a spoturilor publicitare absolut geniale, atunci această recenzie este pentru tine.

Renumiții copywriteri ai secolului XX au fost, și ei ca și noi, tineri plini de idei, inspirație, viziune, ambiție și dorință de a munci și a evolua pe scara publicității. Fiecare dintre ei are o poveste aparte, unică și captivantă, care te motivează să-ți asculți chemarea spre succes. Florin Dumitrescu ne spune în „Cuvânt înainte” faptul că: „Marii copywriter ai secolului XX, adulați cândva ca niște vedete de cinema, sunt prețuiți astăzi ca niște profeți. Numele lor au devenit la rându-le branduri […] Ogilvy – fenomenologia produsului; Reeves – focusul pe eficiență, Burnett – efectul dramatic, Gribbin – forța de a capta atenția; Bernbach – persuasiunea abilă, surprinzătoare” (pag.7). Așadar secretele celor 5 profeți pot fi descoperite citind și analizând această creație a lui D. Higgins.

This is custom heading element

Eroii acestei cărți, oameni de succes care au realizat în viață strategii și teorii practicabile în ramura copywriting-ului, din industria publicității, sunt cei care merită o atenție deosebită. Confesiunile lor despre anii munciți în publicitate, de la începutul carierei până la rezultate exuberante, au fost aduse publicului larg și imens datorită lui Denis Higgins, editorul curios și ambițios, care potrivit lui F. Dumitrescu, a reușit să obțină cele mai fastuoase mărturisiri ale scriitorilor:„Denis Higgins îi înfruntă pe acești maeștri ai seducției cu o abilă știință a manipulării intervievistice, menită să-i flateze, să le dejoace tentațiile de lăudăroșenie corporatistă și să le dezvăluie astfel intimitatea laboratorului
creativ”(pag.8).

Acești scriitorii din mediul publicității și-au spus povestea de viață. Au dat exemple clare de experiențe și aventuri trăite alături de publicitate. Au enumerat strategiile, ritualurile și obiectivele care i-au ajutat să-și construiască cariera. Au vorbit despre creativitate, originalitate, unicitate, idei, gânduri și despre sursele acestora. Au declarat complexitatea inspirației, sursele și puterea acesteia. Prin aceste interviuri, scriitorii și-au explicat pasiunea în lung și-n lat, și totul pentru a putea comunica viitoarelor generații despre începuturile publicității, scopul și rolul pe care aceasta o deține în lumea afacerilor și piețelor de desfacere. Termenii precum: produs, vânzare, logo, conceptul unei reclame etc., au prins curaj și formă în viziunea scriitorilor, iar aceștia au oferit explicații meticuloase, sfaturi, îndrumări cu referire la utilizarea corectă a acestor termeni. Fiecare copywriter deține în spate un trecut. Fiecare dintre ei și-a început cariera de la 0: au muncit, au învățat, au cercetat, au comunicat și explorat fiecare părticică a domeniului publicitar. Și totul din pasiune, dedicație și iubire pentru litere, scris și texte.

This is custom heading element

Această carte a fost analizată, de către mine, cu mare respect și apreciere atât pentru scriitorii fenomenali cât și datorită abilităților fascinante ale intervievatorului. „Cum se scrie în publicitate” este acea carte, care te va prinde de la prima propoziție, dacă în tine trăiește măcar un gând curios despre publicitate, mediul comunicării, produsul și fenomenul reclamelor. Scrierea textelor publicitare reprezintă coeziunea perfectă dintre scris, artă, realitate și produs. Toți cei 5 scriitori au generat un punct comun și anume acela de a valorifica produsul, și faptul că ideea/conceptul trebuie să fie găsit în produs. Succesul celor 5 m-a impresionat, pentru că toți au trăit diferit experiența de redacta și de a scrie texte pentru reclame. Fiecare dintre ei gândește, vizualizează, reprezintă, accentuează reclama într-un mod diferit. Unicitatea lor de a surprinde consumatorii este admirabilă și pentru ei este principal feedbackul din partea celor ce achiziționează și celor ce produc.

This is custom heading element

De la fiecare dintre ei am învățat lucruri de bază pentru evoluția mea în publicitate. Voi începe cu William Bernback, de la care am conștientizat valoarea originalității în acest domeniu și faptul că nu poți să convingi consumatorii despre cât de bun este acel produs dacă tu nu ești convins de asta: „Dacă ai o convingere profundă și ești pe deplin conștient de acest lucru, această convingere a ta va face o impresie puternică” (pag.30). De la Leo Burnett am înțeles cât de esențială este documentarea amănunțită despre produs și compania care-l reprezintă: „Dacă am o tehnică proprie, acea este să mă îmbib până la saturație cu informații despre produs” (pag.52). Domnul Gribbin mi-a confirmat cât de indispensabilă este cercetarea și înțelegerea oamenilor, de ce au nevoie ei, cum primesc ei mai eficient informația și cât de deschiși sunt pentru ea: „Cred că pentru a scrie reclame bune sau pentru a scrie în general, este important să-i înțelegi pe oameni, să-i privești și să rezonezi cu ei” (p.62). David Ogilvy este un scriitor care a rămas în viziunea mea ca un vulcan stins. Creativitatea sa a erupt și sa stins. A fost un gheizer de idei care a recunoscut, la un moment dat, că sursa de inspirație i-a fost acoperită de responsabilitatea de a conduce o agenție. Spre final, Rosser Reeves m-a convins că pentru un succes fundamental în publicitate trebuie să învăț practic, într-un mediu al unei agenții de publicitate, și la una foarte bună: „Iar ca să înveți copywriting astăzi trebuie să studiezi pe lângă un om de publicitate” (pag.112). O însemnătate specială a avut pentru mine și Denis Higgins. Am apreciat pe parcursul lecturii strategia sa de manipulare inofensivă din timpul interviurilor, în special din interviul cu Rosser Reevs. A existat o confruntare între cei doi care mă determină să cred, că Reevs încerca să-l facă pe Denis Higgins să anuleze veridicitatea artei în procesul de creare a unei reclame. Dar Higgins a rămas ferm convins până la capăt că arta își are necesitatea ei specială în acest proces. Higgins a fost cel care prin întrebările sale a ținut interviurile cu suflet și viață, datorită lui am ajuns să-mi adresez mie întrebări specifice despre artă, scris și publicitate.

This is custom heading element

Cum se scrie în publicitate” scrisă de Denis Higgins este o carte cu adevărat remarcabilă pentru cei care vor să pătrundă în ramurile publicității, în special în copywriting. Este esențial de a citi această carte cu răbdare, curiozitate, respect și pasiune, altfel riscați să vă plictisiți.

This is custom heading element

This is custom heading element

[uncode_share layout=”multiple” bigger=”yes” no_back=”yes”]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Privacy Preference Center