Dilema Socială
Dilema Socială

Dilema Socială

This is custom heading element

Rețelele de socializare au devenit parte uriașă din viața cotidiană a întregii lumi. O postare pe Instagram, un scroll pe Facebook, o reclamă înainte de un videoclip, până și aprecierile unor fotografii, înglobează ceea ce numim “social media”. Filmul tip documentar, Social Dilemma, explică amănunțit modul în care funcționează aceste rețele. La începutul existenței lor, aplicațiile au fost folosite și văzute ca un lucru extraordinar “în prezent e ușor să uiți că aceste instrumente au creat lucruri extraordinare pentru lume, au reunit rude înstrăinate, au găsit donatori de organe, au avut loc schimbări semnificative de sistem în întreaga lume datorită acestor platforme, erau benefice. Am fost însă ignorați în ceea ce privește reversul medaliei”. Acest incredibil “uno reverse card” prin care rețelele de socializare au devenit o amenințare pentru toți a implicat știri false, atacuri cibernetice rusești, grupuri de linșaj, așa numita Snapchat dysmorphia și nu numai, asta cuprinde doar o mică parte a răului care a fost cauzat doar prin intermediul internetului, dar exista ceva mult mai profund decât furtul de identitate, de date personale, scandal și dependență, industria tech are o problemă fără nume, care totuși provine de la o sursă.

This is custom heading element

În aparență aceste platforme reprezentau o evoluție uriașă a tehnologiei, o schimbare mult așteptată, dar de fapt acesta era doar vârful aisbergului, rădăcinile erau cu mult mai adânci. Tristan Harris, fost angajat la Google, explică experiența sa ca membru al echipei G-mail, modul în care discuțiile legate de design-ul inbox-ului, al logo-ului, îl oboseau fizic și psihic, ajungând să fie dependent de această aplicație și să realizeze că nimeni nu căuta o soluție pentru a împiedica acest fapt: “Nu auzisem discuții în acest sens, începusem să mă simt frustrat că ne-am pierdut scopul inițial”. A ajuns la hotărârea de a face o prezentare, muncind nopți la rând la ea, iar mai apoi a trimis-o colegilor de muncă apropiați, astfel i-a tot crescut popularitatea, vizualizările, totul părea startul unei revoluții. Speranțele și așteptările în luarea unor măsuri a crescut impresionant pentru Tristan când Larry Page a aflat de prezentarea lui. Dar la scurt timp după ce extazul a trecut, nu s-a întâmplat nimic, totul a fost luat doar în vedere, fără a se modifica ceva concret. Asta e problema, toată lumea își dorește o schimbare majoră, o încurajează și demonstrează că o susține, dar nimeni nu face pasul pentru a lua cu adevărat acțiune. Pentru a da startul unui proiect capabil să deschidă ochii tuturor, e nevoie de o putere de muncă inimaginabilă, dar nimeni nu se străduiește să o depună. Iar când cineva dorește să ia inițiativă, este doar observat de la distanță, nu primește o mână de ajutor, singur, fără contribuție sau susținere, sună al naibii de dificil și imposibil să întorci lume în altă direcție.

This is custom heading element

Reclamele au fost soluția rețelelor de socializare pentru a obține un câștig din urma existenței lor. A fost cel mai bun și simplu mod de a face bani. Google e un simplu motor de căutare, pe Facebook poți socializa cu prietenii, dar nimeni nu realizează cum se petrece o adevărată luptă pentru a câștiga atenția lor, scopul lor este să te țină mult și bine cu ochii lipiți de ecran, acesta este planul lor de afacere. Doar prin a schimba oamenii se pot face bani. “Dă-mi un milion de dolari și voi schimba lumea cu un procent în direcția pe care ți-o dorești” ar fi exemplul perfect al conceptului pe care rețelele de socializare se bazează. Tot ceea ce facem online este măsurat, cât timp petrecem privind o postare, ce ne interesează, e un total alt tip de influență și manipulare, sunt testate constant tipuri de fonturi, culori, aspecte care ar atrage atenția spre o postare sau o reclamă. Nici doctorii, avocații, inginerii care construiesc aeronave nucleare nu cunosc în detaliu vulnerabilitatea minții lor. Cred că fiecare dintre noi și-a ridicat semne de întrebare cu privire la anunțurile pe care le vedem. “De unde știu ei ce caut?”, “De ce sunt tentat să cumpăr așa ceva, nu am nevoie de asta.”, suntem manipulați și atrași de cât de inteligent a fost realizată reclama, după ce zeci, sute de ingineri au lucrat la designul care va crea impresia de “pare prea bun pentru a fi adevărat, dar este”.

This is custom heading element

Ni s-au expus standarde ale aspectului fizic imposibil de atins, obiective la care nu putem ajunge, astfel milioane de persoane ajung să aibă întreaga lor motivație distrusă, complet călcată în picioare. Vedetele au make-up artiști la dispoziție, un fotograf care se asigură că lumina, unghiul și fundalul vor avantaja și scoate în evidență doar trăsăturile atractive, care redau o perfecțiune ideală, vedem doar cea mai bună parte a unor persoane care trăiesc doar din social media, nu știm cum arată la cel mai jos punct al lor, tindem să ne pierdem în zeci de mii de comparații pentru că noi ne cunoaștem, noi știm cum arătăm în cele mai rele ipostaze și suntem reali cu noi înșine. Dar nu observăm la celebrități munca din spatele unei poze, a unui videoclip, cea a editorilor, asistenților și a echipei pentru a obține imagine ideală a unui profil ideal. Iar până la dezvăluirea acestor aspecte, deja stima de sine a unui număr uriaș de persoane a scăzut la un nivel inimaginabil. Doar din cauza internetului rata de sinucidere a crescut alarmant în ultimul deceniu, Generația Z a fost prima care a avut de la bun început acces la tot ce înseamnă “internet”, automat ei au fost cei care au avut de suferit cel mai mult din cauza acestuia. Doar ce făceau adolescenții când se întorceau storși de putere și energie după o zi dificilă de școală? Se așezau în pat și începeau să navigheze pe aceste platforme, ușor, ușor și-a făcut apariția și s-a făcut confortabilă dependența, impresia unei nevoi de a avea dispozitivul constant în apropiere. Telefonul a devenit singura zonă sigură, singura zonă în care se regăsește înțelegere, un fel de “acasă”. Automat ce se va întâmpla în lipsa telefonului? Va apărea disconfortul.

This is custom heading element

În final ce își dorește acest documentar să ne spună? Care este scopul său? Acești oameni care și-au dorit să realizeze o schimbare însă fără a avea un succes în a o face, s-au strâns în propriul lor grup cu scopul de a descâlci dilemele internetului. Majoritatea având experiență în acest domeniu, chiar fiind foști angajați și reprezentanți a unor platforme arhicunoscute, au observat pe parcursul șederii lor în acest mediu, modul în care funcționează internetul și trucurile pe care le folosește pentru a invita tot mai multe persoane să îl utilizeze cât mai mult și cât mai des. Având și un public la dispoziție, au decis să le atragă atenția asupra pericolelor care îi înconjoară, pericole pe care ei nu le-au observat până în momentul de față, fiind prea absorbiți de propriile lor ecrane și spălați constant pe creier de funcții noi și postări atractive ca să realizeze cât de bine funcționa întregul sistem de manipulare și dependență a rețelelor de socializare.

Explicațiile amănunțite, alături de exemplele surprinzător de bune pe care filmul le-a oferit, trezesc adevărate revelații, chiar te fac să ajungi să reconsideri dacă ar merită să-ți mai folosești dispozitivul așa cum o făceai înainte, mintea ta e trecută printr-o lungă serie de realizări ce vin într-un ritm alert, totul este perfect realizat și structurat, pe înțelesul tuturor, iar mesajul pe care îl transmite este în avantajul întregii lumi, este un film destinat să facă o schimbare în bine pentru întreaga lume.

[uncode_share title=”Share”]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Privacy Preference Center