Treasure Hunt
Treasure Hunt

Treasure Hunt

Dacă pornim de la definiție, aflăm că un „treasure hunt” sau vânătoare de comori în limba română, este un joc de echipă în care jucătorii primesc mai multe indicii care îi ajută să găsească premiul ascuns. Pentru mine acest treasure hunt a însemnat mai mult decât un joc. Acest proiect mi-a oferit ocazia perfectă de a-mi stimula creativitatea și aptitudinile organizatorice, făcându-mi cunoștiință cu oameni minunați, la fel de implicați, cu care am reușit să leg prietenii.

Când oamenii spun treasure hunt, primul lor gând este despre comoara pe care trebuie să o găsească. Dar o căutare de comori nu trebuie să se focalizeze doar pe partea de final, ci și pe  conținutul acesteia. Nu este doar despre a ne plimba dintr-un loc în altul, în schimb, este despre testarea creativității și a pasiunii pentru aventură.

O activitate distractivă care aduce beneficii

Articolul de astăzi e despre cum să organizezi un treasure hunt de succes astfel încât tu și echipa ta să vă bucurați de multiplele sale avantaje, printre acestea numărându-se: lucrul în echipă, mediul propice pentru oameni ca să socializeze si să lege prietenii. Totodată, veți găsi relatată experiența noastră în cadrul vânătorii de comori pe care am organizat-o la Biblioteca Județeană.

Organizarea acestui treasure hunt a fost prima mea experiență cu o astfel de activitate și, totodată, una dintre cele mai interesante activități de genul pe care le-am organizat vreodată. Prin această inițiativă, li s-a demonstrat copiilor că pot fi inventivi și că poveștile nu sunt doar o pierdere de vreme.

Căutarea indiciilor este un exercițiu care stimulează adrenalina și simțul de aventură al participanților, le stimulează cunoștințele teorectice și abilitățile practice, precum orientarea pe hărți, orientarea în spațiu, logica sau rezolvarea indiicilor.

Prin acest treasure hunt am dobândit mai multă experiență, iar prin greșeli și observații directe am văzut că există anumite etape, care, aplicate corect, aduc beneficiile despre care am amintite anterior.

Micii pirați în acțiune

Tema pe care am ales-o au fost pirații, pentru că cine altcineva ar fi mai potrivit să caute comori prin lumea plină de aventură a cărților decât neînfricații pirați?

Tema fiind aleasă, am realizat că pe mări nu se află niciodată un singur echipaj, ci mai multe, luptându-se cu corăbiile pentru supremație. Dar echipajul unei corăbii este format în urma multor aventuri, așa că am decis să le oferim o mică aventură în Clubul Coșbook, o misiune în care să găsească plicuri colorate care le vor determina echipa.

Odată echipajul format și regulile înțelese (trișorii vor fi aruncați peste bord), am ridicat ancora și am pornit la drum.

Etape prin care se poate un treasure hunt reușit

1. Cunoaște-ți audiența:

În funcție de vârsta și interesele participanților vei stabili particularitățile jocului: durata potrivită, indiciile, materialele de care ai nevoie etc. În cazul nostru numărul participanților a fost tot timpul necunoscut, deoarece copiii se puteau înscrie oricând. Pentru noi, acest lucru a complicat puțin situația, pentru că nu știam exact câte indicii trebuia să pregătim.

2.Alege locatia potrivită

Locația poate fi înăuntru, dar dacă vremea și timpul îți permit, atunci se poate organiza jocul afară (în parc, pădure, curtea din spatele casei etc). Sau se poate face combinat, și afară și înăuntru.

3. Stabilește tema, regulile și modul în care se va desfășura activitatea

Tema se poate reflecta în indicii, recompensă sau chiar și în regulile jocului. Când îi dai activității o temă specifică vei crea atmosfera de poveste și o implicare mai mare din partea oamenilor. Având în vedere că jocul în sine este o vânătoare de comori, eu si Dora, am ales ca tema centrală a acestui joc să fie legată de „Lumea piraților”.

4. Alegerea premiului/comorii

Scopul jocului este găsirea comorii. Așa că trebuie să fie interesantă, atractivă și să facă echipa sau persona câștigătoare să se simtă special. Poți folosi o cutie, un obiect special, o medalie, un loc anume pe care jucătorii să-l găsească sau să oferi o altă experiență ca premiu. Poate fi o masă în oraș cu prieteni, un bilet la cinema sau o invitație la un eveniment. În cadrul proiectului nostru, comoara a fost una dulce pe care le-am oferit-o tuturor cu intenția de a-i răsplăti pe toți pentru implicarea lor în joc.

5. Indiciile

Cea mai bună abordare e sa începi cu sfârșitul. În funcție de premiu am compus indiciile, le-am legat între ele și le-am ascuns în diferite puncte alese strategic. În momentul în care te apuci de construit indiiciile, asigură-te că ele sunt simple la început și cresc în dificultate, până la final.

Ce fel de indicii poți folosi?

Fotogarfii, coduri, ghicitori, rebusuri, cuvinte încrucișate, întrebări din cărți sau despre cărți, quiz-uri, jocuri de memorie, hărți, puzzle-uri, cărți, litere sau cifre cu care să formeze următorul indiciu. Să caute indiciul urmator într-o carte la o anumită pagină. Această etapă este e cea mai creativă dintre toate. Cu toate acestea, aici vei acea cel mai mult de lucru așa că bucură-te la maximum de această etapă.

Ce să faci în timpul unui treasure hunt?

  1. Începutul/prezentarea activității – Acesta are un rol foarte important, deoarece modul în care prezinți jocul și primul indiciu creează atmosfera generală și așteptările jucătorilor. Înainte de a începe, asigură-te că toate regulile sunt clare și că toți jucătorii înțeleg ce au de făcut.
  2. Surprinde cele mai frumoase momente în fotografii sau videoclipuri.

Ce să faci după terminarea vânătorii?

  1. Premiază echipa sau persoanele câștigătoare
  2. Creează un moment de feedback și impresii – Acest pas este la fel de important ca jocul în sine, pentru că îți oferă posibilitatea de a vedea cum s-a simțit lumea, ce au învățat nou despre ei și despre ceilalți, precum și sugestii de îmbunătățire sau observații pe care să le poți aplica pentru viitoarele jocuri

Abordarea noastră în cadrul acestei activități

Clubul Coșbook este un loc cu multe mistere, iar echipele au trebuit să deslușească indicii lungi, să găsească cuvintele în culoarea echipei lor și să caute cartea al cărui titlu acestea îl formau.

Echipele porniseră pe drumuri diferite, unul care ducea la periculoasa secție de adulți, pe când celălalt la înșelătoarea secție de copii. La secția de adulți, echipa a trebuit să caute 6 cărți de autori români care se ascundeau în rafturile înalte până la tavan folosindu-se de o hartă pe care erau notate aceste mici comori.

În fiecare carte li s-a dezvăluit un cuvânt, o parte a unui mister care i-a trimis la eterna carte a aventurilor pe mare, Moby-Dick. Aici au fost nevoiți să își folosească inteligența logico-matematică și să dezelege un rebus care le-a dezvăluit numărul raftului la care se afla ultimul indiciu. Această parte de ocean fiind cucerită, au urcat la secția copiilor, unde nu totul este așa cum pare.

Provocările piraților

Pentru a primi primul indiciu al secției copiilor, au avut de descifrat un alfabet codat și au găsit un cuvânt cheie, cu care nu știau ce trebuie să facă. Pentru că, până și în lumea piraților, uneori mai ai nevoie de ajutor, astfel s-au îndreptat spre bibliotecară căreia i-au cerut politicos (doar pentru că ești pirat, nu înseamnă că poți fi nerespectuos) ajutorul. Bibliotecara, fiind păstrătoarea secretelor, era chiar cea căreia trebuia să i se spună cuvântul cheie.

Copiii au primit, astfel, indiciul care i-a condus la cele 3 cărți scrise de unul dintre cei mai mari povestitori din lume: Hans Christian Andersen. Acolo au găsit drumul spre „Jurnalul unui puști”, cea mai apreciată lectură a momentului în lumea tinerilor. Iar pentru a încheia călătoria prin lumea copiilor, au găsit cartea „Pop Tropica”, unde era ascunsă o piesă de puzzle.

Dar cu restul pieselor ce s-a întâmplat?

Puzzle-ul trebuia câștigat, ca orice pe lumea asta, printr-un joc de memorie. Pirații au răspuns la întrebări despre joc, cum au trecut de anumite obstacole, dar și care sunt cărțile lor favorite, ce știu despre filmele create pe baza lor și ce cred despre intriganta lume a poveștilor. Piesele fiind câștigate, mai trebuiau doar reunite. Iar mesajul final i-a trimis înapoi în Clubul Coșbook, unde au descoperit că, asemenea poveștilor clasice, comoara a fost tot timpul chiar sub nasul lor.

Oricât de clișeic ar suna, concluzia pe care micii pirați au tras-o din această aventură este că nu comoara contează, ci toate peripețiile pe care le-au pe parcurs. Și-au găsit prieteni pe viață, sau cel puțin pe vară și au descoperit că biblioteca nu este nici pe departe locul plictisitor care se spune a fi.

Articol scris de Dora Parauan și Victor Gherman

Citește AICI articolul nostru despre jocuri de teatru și improvizație

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Privacy Preference Center